Amir Raz - The Cognitive Neuroscience of Suggestion

• 13 Apr 2017
  • Centre de recherche de l'Institut universitaire en santé mentale de Québec (CRIUSMQ), 2601 chemin de la canadière, Salle F-1455, Québec (QC), G1J 2G3

Le CINQ accueille pour sa prochaine conférence Le Dr Amir Raz. Monsieur Raz est professeur au département de psychologie de l'Université McGill ainsi que chercheur au Lady Davis Institute for Medical Research à l'Hôpital Général Juif de Montréal.

Résumé de la conférence

Imaging of the living human brain elucidates the neural dynamics of suggestion, for example hypnotic suggestion.  And yet, few reliable brain patterns emerge across studies.  Dr Raz and his colleagues have examined neuroimaging assays of hypnosis and other forms of suggestion to uncover common neural configurations.  Anchored around the role of top-down control processes, we sketch out the involvement of intrinsic brain networks known to operationalize cognitive control and spontaneous cognition, including the executive, salience, and default networks.  They discuss how these neural dynamics may relate to contemporary theories of altered consciousness and show that hypnosis correlates with activation of the lingual gyrus—a brain region involved in higher-order visual processing and mental imagery.